Γιατί έχω λιγούρες; Πώς θα τις αντιμετωπίσω;

2021-10-17

Πόσο συχνά νιώθεις ότι θέλεις να "βάλεις στο στόμα σου" γιατί έχεις μια λιγούρα; Συνήθως αυτή η ακατανίκητη επιθυμία, πιο συχνά για κάτι γλυκό, εμφανίζεται το απόγευμα, λίγο μετά το μεσημεριανό φαγητό ή και το βράδυ. Μη μου πεις ότι δεν έχεις ακούσει αρκετές φορές να διηγούνται φίλοι και γνωστοί πως ξύπνησαν μέσα στη νύχτα και κατευθύνθηκαν στο ψυγείο επειδή ένιωθαν λιγούρα. 

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Λιγούρα ονομάζεται η έντονη ή επείγουσα επιθυμία για έναν συγκεκριμένο τύπο τροφής και η επιθυμία αυτή μπορεί να διαφέρει από άτομο σε άτομο.

Παρόλο που οι τύποι τροφίμων που λαχταρούν οι άνθρωποι διαφέρουν πολύ μεταξύ τους, συχνότερα προτιμούνται τα επεξεργασμένα και πρόχειρα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη, αλάτι και λίπος. Δεν είχες ποτέ λιγούρα για κάποιο καρότο σωστά;

Οι λιγούρες είναι ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια στην προσπάθεια μείωσης ή διατήρησης του σωματικού βάρους.

Τι συμβαίνει πραγματικά στο σώμα σου;

Η αντίδραση της επιβράβευσής σου με γλυκά ή με φαγητό απ' έξω παρόλο που δεν πεινάς, συμβαίνει γιατί το σώμα σου ανταποκρίνεται στο άγχος που βίωσες και εκκρίνει ορμόνες που σχετίζονται με την επιθυμία για εύγευστα τρόφιμα πλούσια σε απλά σάκχαρα και λιπαρά.

Μια τέτοια ορμόνη είναι η σεροτονίνη, γνωστή ως "ορμόνη της καλής διάθεσης". Όταν καταναλώνεις τροφές πλούσιες σε τρυπτοφάνη, το πρόδρομο συστατικό της σεροτονίνης, όπως τυρί, αυγό και μαύρη σοκολάτα, τα επίπεδα σεροτονίνης στο σώμα σου αυξάνονται. Έτσι αισθάνεσαι ηρεμία, γαλήνη και ισορροπία, ενώ αντίθετα χαμηλά επίπεδα σεροτονίνης σχετίζονται με ευερεθιστότητα, επιθετικότητα, ανυπομονησία και ανησυχία.

Επομένως, τελικά η επιθυμία για γλυκό δεν είναι πάντα θέμα λιγούρας άλλα και...σεροτονίνης.

Τεχνικές Διαχείρισης

Παρατηρείς, λοιπόν, πως υπάρχουν διάφοροι λόγοι που μπορεί να σε οδηγήσουν σε κάποια λιγούρα. Ας δούμε λοιπόν τι μπορείς να κάνεις για να τις αντιμετωπίσεις.

  • Πήγαινε μία γρήγορη βόλτα έξω

Κάτι που μπορεί να λειτουργήσει είναι να βγεις έξω για έναν γρήγορο περίπατο. Εάν σου αρέσει να τρέχεις, το τρέξιμο θα είναι ακόμα καλύτερο. Αυτό εξυπηρετεί έναν διπλό σκοπό. Πρώτον, απομακρύνεσαι από το φαγητό και δεύτερον, η άσκηση θα απελευθερώσει ενδορφίνες και χημικές ουσίες στον εγκέφαλό σου, οι οποίες μπορούν να βοηθήσουν στην απενεργοποίηση της λιγούρας.

Χρήσιμο Tip. Εάν δε μπορείς να βγεις έξω, κάνε μερικές ασκήσεις σπίτι σου, όπως burpees, push-ups, squats ή ασκήσεις με το βάρος του σώματός σου.

  • Οργάνωσε τα γεύματά σου

Εάν είναι δυνατόν, προσπάθησε να προγραμματίσεις τα γεύματά σου για την επόμενη ημέρα ή την επόμενη εβδομάδα. Γνωρίζοντας τι πρόκειται να φας, εξαλείφεις τον παράγοντα του αυθορμητισμού και της αβεβαιότητας. Εάν δε χρειάζεται να σκεφτείς τι να φας στο επόμενο γεύμα, θα είσαι λιγότερο πεινασμένος/η και θα είναι λιγότερο πιθανό να προκύψει κάποια λιγούρα.

Χρήσιμο Tip. Μπορείς να αποθηκεύσεις το φαγητό που περίσσεψε σε τάπερ στο ψυγείο ή στην κατάψυξη και να έχεις έτοιμη μερίδα φαγητού όταν την χρειαστείς!

Δείτε περισσότερα: healthstories.gr

Η Φώφη Γεννηματά έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 56 ετών, μετά από μάχη που έδινε με τον καρκίνο στο νοσοκομείο «Ευαγγελισμός» όπου και νοσηλευόταν.

Σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, τις τελευταίες τρεις εβδομάδες, η Μύκονος εμφάνιζε σταθερά 30% αύξηση στα κρούσματα κάθε εβδομάδα. Γιατί συμβαίνει αυτό; Διότι όταν κλείνουν οι τουριστικές επιχειρήσεις, οι περισσότεροι εργαζόμενοι στο νησί παραμένουν λίγες ημέρες για να ξεκουραστούν και να διασκεδάσουν.